Upptäck Hemingways Kuba

Jag blev kär i Kuba, eller åtminstone tanken på Hemingways Kuba, mitt i tonåren. Jag läste en artikel om författaren och gladde mig över romantiken från en svunnen tid, salsa och äventyr som bevarats i tid. Kanske gjorde tanken på veteranbilar det historiska mer påtagligt. Jag bestämde att jag en dag skulle gå och upptäcka det själv. Det var tjugo år innan jag skulle resa till La Isle Grande 2008, nästan 50 år efter Hemingways död.

Jag var mindre naiv i romantiken i Hemingways liv men var ändå tillräckligt kär för att vilja veta mer om mannen och landet. Havanna var så vackert som jag hade hoppats. Jag hade lärt mig lite spanska för dag till dag – tillräckligt för att hjälpa mig att överleva livsmedelsbutiker som bara tjänar tjänster och till och med fråga vägbeskrivningar.

Jag bodde i gamla stan och gjorde mig upptagen med att besöka de vanliga turistplatserna för cigarr- och romfabriker och utforska gatorna i sönderfallande arkitektur – vilket kände till de många influenserna från moriska till Mafioso. Lika fantastiskt som Hotel Nacional står många av byggnaderna väldigt mycket som att de återvände till naturen. Tillväxt kanske delvis till stadsodling som etablerades under den speciella perioden, den speciella perioden, då Sovjetunionens upplösning drabbade den kubanska ekonomin kraftigt 1991.

För att kompensera för bristen på leveranser odlade kubaner sin egen mat på vilken mark som helst som fanns tillgänglig – tomma tomter, tak, parkeringsplatser. Tiderna var fortfarande svåra eller åtminstone tillgängligheten av vardagsvaror som tvål var begränsad. Jag blev överväldigad av kubanernas vänlighet och generositet, skrattet, dansen och den eviga frasen ‚mojito om dagen, salsa på natten‘. Men jag ville veta mer om Hemingway. ‚Janet, Janet‘ var svaret på min snubblande spanska. En energisk handvåg vid klockan och mycket fingerpekning lämnade mig i tvivel om att jag borde vara i hotellets lobby klockan 9 på morgonen. Där skulle jag träffa Janet.

Hemingway bodde på Kuba mellan 1930- och 50 -talen där han skrev sju böcker, inklusive For Who The Bell Tolls and Islands in the Stream men det var The Old Man and the Sea som var hans mest kända verk. Den gamla mannen i titeln är Santiago, en åldrande fiskare som kämpar med en jätte marlin långt ute i Golfströmmen. Romanen tilldelades Pulitzer -priset för skönlitteratur 1952 och bidrog till att Hemingway fick Nobelpriset i litteratur 1954. Priset var något som Hemingway tidigare strävat efter men var ödmjukt att acceptera; vissa har föreslagit eftersom det genomsyrade hans känsla av dödlighet.

Janet anlände i en gul hytt. Liksom andra kubanska kvinnor i officiella roller hade hon en omöjligt kort kjol men med ett välkomnande leende och efter (tack och lov lysande engelska) introduktioner var vi snart på väg nio mil från staden, in i bergen och till Hemingways hem, Finca Vigía eller Lookout Odla.

När vi lämnade Havanna bakom oss var vi snart i en grönskande landsbygd och tittade ner mot havet. Född några år efter Hemingways död verkade Janet orolig att hon aldrig hade träffat mannen men hon hade undersökt och träffat många av hans vänner. Hon förklarade att den kubanska regeringen hade spenderat en miljon dollar för att återställa Finca Vigia till sitt ursprungliga skick, inklusive grunderna, garaget och författarens fiskebåt, Pilar. Det är det mest besökta museet på Kuba, vi besökte lågsäsong men hon varnade fortfarande för att vi skulle behöva vara snabba innan folkmassan kom. Tillgång till byggnaderna är begränsad men vi var fria att vandra på marken och gå runt i huset och titta in genom de öppna fönstren i full ensamhet.

Trots varningen skyndade vi oss inte och Janets berättelser om karaktären större än livet, spelade baseball med lokala barn och stödde lokalsamhället fick mig att känna att jag besökte hennes vän snarare än en kändisförfattare, känd för sin kvinnliga och drickande. Jag flämtade när jag såg en gigantisk groda i en burk för Janet för att förklara hur Hemingway hade vårdat den tillbaka till hälsan bara för att den skulle dödas av en av hans katter. Grodan förblir inlagd för eftervärlden, till minne av Hemingways överraskande vänlighet eller kanske livets grymhet och de hårda år av sjukdom och skada som författaren drabbades av när han bodde på Kuba.

Visst nog när vår hytt rusade iväg såg vi den första av bussarna som anlände. Vi åkte till Cojimar, en liten hamn sex mil öster om Havanna där Hemingway hade förvarat Pilar. Staden var också inspirationen för byn i The Old Man and the Sea. Vi kunde se en ensam fiskare ute i viken som skulle ha vrimlat i gamla dagar.

Under lunchen passade jag på att höra mer om att bo på Kuba under den speciella perioden. Jag kände mig mer besvärlig att fråga än Janet talade om när hon bara var tonåring. Regeringen gav varje familj en gris eller en kyckling till mat enligt hushållets storlek, sa hon, men de hade aldrig passat på djur tidigare. Janets bror fick en gris som han tog tillbaka till sin fru i deras lägenhet i Havanna – vad skulle du göra med en gris i en stadslägenhet? Tvätta den. Hustrun orkade inte lukta. „Vi kallade det fiskgrisen hon tvättade det så ofta – det var som att det borde ha gälar!“

The Old Man and the Sea är en roman om en människas viljestyrka och uthållighet. Santiago anses vara „salao“, en extrem form av otur. Fiskaren har åttiofyra dagar på sig att inte fånga en fisk men sedan på den åtta femte snags en enorm marlin. Novellen är som en spegel som återspeglar mänsklig motståndskraft, humorn som stöder den och styrkan och idéerna vi håller fast vid när tiderna är som hårdast. Kanske styrka som en karaktär som är större än livet som uppvaktade världsomspännande publicitet medan han öppet firade livet på Kuba. Hemingway var själv en ivrig fiskare och var välkänd i Cojimar.

Efter hans självmord 1961 donerade lokala fiskare metall från sina båtar – propeller och klossar – för att en skulptur skulle kunna göras till minne av den mycket respekterade mannen. La Terraza, baren Hemingway besöks tydligen efter en fisketur är fortfarande där men vi hade valt en lugnare paus. Självklart skulle en rundtur för att upptäcka Hemingways Kuba, inofficiell eller på annat sätt, inte vara komplett utan en resa till barerna i Havanna. Han var känd för sina daquiris i La Floridita och mojitos i La Bodeguita del Medio.

Tränarna hade kommit ikapp oss så efter en snabb cocktail fortsatte vi att röra oss. Mäns vågor skiltes när Janet gick genom gatorna, ”Jag älskar Hemingway; Jag spenderar min tid på att prata om honom, undersöka honom. Om Hemingway fortfarande levde säger min man att han skulle tro att jag har en affär med honom ‚.

Vårt sista stopp var Ambos Mundos Hotel, konstigt nog eftersom det var Hemingways första hem på Kuba. Han stannade där av och till mellan 1932 och 1939 när han flyttade till gården. Hotellet har utsett Room 511 till ett museum; entrén är $ 2 CUC – det belopp Hemingway brukade betala per natt. Det var stängt. Med en snabb introduktion till en vän fick Janet snart tillgång. Rummet var litet, märkligt format, med en enkelsäng men det var på femte våningen och hade utmärkt utsikt över hamnen och leenden och spänningen i Havanna gamla stad. Det var lätt att se varför Hemingway hade blivit kär i Kuba.

Jag är glad att ha träffat Janet, hennes var en personlig rundtur i minnen. Även om minnen från böcker och andras berättelser gav det faktum att berättelserna hade förts vidare nästan mer trovärdighet. Överallt där vi gick var det verklig kärlek till Hemingway, till och med stolthet över att han hade valt den vackra ön för att göra det till sitt hem. Det var som om han fortfarande bodde där, att om jag snabbt vände ett hörn skulle han spela baseball med ett gäng barn på gatan.

Jag hade rest för att upptäcka en värld som beskrivs av en författare och i stället hittat en författare som beskrivs av folket. Inte Hemingways Kuba, utan Kubas Hemingway. „Låt honom tro att jag är mer man än jag är och jag kommer att vara det.“ Ernest Hemingway, The Old Man and the Sea.

Älskar du litteratur och resor? Besök abookabroad.com för fler funktioner.