Trips From Hell and All That Implies av April O’Brien, A Book Review

April O’Brien, berättelsens författare, är en 12-årig tjej med lockigt rött hår och fräknar som flyttar från Oklahoma till New Mexico med sin familj. Hennes mamma, ensam med 5 barn, en Chihuahua, en Collie och en kattunge, ger sig ut på en resa över öknen i sin lilla Opel kombi från 1962. Strax efter dör bilen på dem i sommarens outhärdliga värme. Ensamma i mitten av ingenstans med få eller inga förnödenheter, står de inför verkligheten att de måste hitta hjälp utan dröjsmål. Detta inleder en rad oförglömliga resor över landet som aldrig slutar utan olyckor.

Även om minnena framkallar tider då pengar var knappa och mat inte räckte för en familj med så många barn, möter vi alltid fascinerande karaktärer som strävar efter sina nära och kära och tänker på alla möjliga lösningar för att övervinna deras omedelbara problem . Dessa lösningar, som ibland verkar riskfyllda, introducerar händelser fulla av kvickhet och humor som får oss att reflektera över livet och påminner oss om att enkla saker har potential att göra oss lyckliga oavsett vad som händer runt omkring oss.

April O’Brien skriver historien inte bara för att återge några av hennes mest minnesvärda tider i livet, utan också som ett sätt att visa den avundsvärda känslan av samarbete och starka band i hennes familj. Man återupplever med henne svårigheterna i alla hennes resor från helvetet, förvånar sig över karaktärerna i hennes familj och berättelser och njuter av beskrivningarna av tidigare tider där livet handlade mindre om teknik och mer om personliga relationer.

Att skriva noveller som fängslar dig är en uppgift som kräver stort hantverk och talang. Eftersom det inte finns tid att gå djupt in i beskrivningarna, måste det väsentliga sägas och därifrån måste en rad händelser äga rum som gör att du vill fortsätta läsa. Jag tror att författaren har uppnått just detta med stor skicklighet. Dessutom, för att göra uppgiften att skriva noveller ännu mer komplex, introducerar författaren olika resor från helvetet inom historien och länkar varandra lika stora som hennes underhållande minnen är.

Bra jobbat, april. Det var en stor upplevelse att läsa dina resor från helvetet, ett fantastiskt exempel på samarbete och kärlek när det blir riktigt tufft och komplext i livet. Jag rekommenderar dessa resor till alla som är intresserade av personliga berättelser med riktiga människor och verkliga situationer.