Titel – Sex stora noveller – Författare – Robert M. De La Torre – Bokrecension

Passande titeln, „Six Great Short Stories“ är ett unikt verk som omfattar Robert Michael de la Torres vett och visdom i hans kreativa förhållningssätt till den gamla berättarkonsten.

Han öppnar med Always Walking Barefoot, en enkel berättelse om en barnslig vänskap av en ung pojke, Ben, tio år gammal, och en flicka, Freida, när de hamnar i bus i en lantlig miljö, inte mycket till skillnad från en Huckleberry Finn -värld. Skriven i tredje person, med en märkbar brist på någon dialog, sätter historien dig tillbaka i gräsfälten, ute vid de gamla tågspåren, rullar ner på ojämna grusvägar och står inför beslut barn tar när vuxenövervakning är, ja, ute av staden i affärer. Ben och Freida är naiva till de faror som lurar i världen och lyckas skapa sin egen verklighet genom att vara som de är – bra människor som inte vill skada någon. Genom att vara unga och oskyldiga undviker de de faror som kan ha funnits. Jag tror att budskapet här är att även om det finns „dåliga människor“, om du är bra mot alla människor på ett ärligt sätt, kommer de flesta att vara bra mot dig – vi har alla många sidor till våra värderingar och integritet.

Sex stora noveller „fortsätter med en välutvecklad Captain Lime, en dialog med“ Shiver-me-timbers „piratberättelse av episka proportioner som utspelar sig i de fuktiga dagarna 1576. Från och med ett skeppsbrott tar denna historia dig med på ett äventyr som Johnny Depp gjorde det med Pirates of the Caribbean och utvecklades så snabbt att det är som en Disneyland -tur. „Aye, matie, errrr.“

Hans berättelser är olika och fantasifulla. Hans stil är enkel, ofta lite repetitiv i namnartikulering av karaktärer istället för att använda pronomen, men det är hans „signatur“. Varje historia börjar med en mycket spännande ledning och bygger snabbt karaktärsutveckling.

Varje berättelse har sin egen röst, och som sådan är den skriven i ett förändrat pentry -textformat. Den intressanta layouten av hans verk lämpar sig för att njuta av boken, genom att ha överdimensionerade tonhöjd med varierande typsnitt vilket gör det till ett nöje för dina ögon. Robert M. de la Torre tar ett tillfälligt förhållningssätt till sin presentation, mer påminner om personliga manuskript än massproducerad litteratur. Jag tyckte att hans verk var originella, spännande och av allt att döma underhållande. Hans novell med titeln, Jack Sleeps in the Park, var så snäll och kärleksfull att jag kände känslorna för författaren som avslöjades. Att ha ett halvt dussin diskreta historier gör det här till en bra bok att ta med dig när du reser, eller ha vid ditt sängbord, kunna hämta, avsluta en berättelse och ta en paus. Även om „nästa berättelse“ är på dig så snabbt att du bara kan behöva skjuta upp din „paus“ till slutet av boken. Bravo Robert, „Six Great Short Stories“ är som ett halvt dussin rosor. Vi väntar med spänning på fortsättningen, „Six More Great Short Stories“.