"Stum," av Stephen King (A Review)

Jag hittade äntligen en välskriven, novell med ett bra slut av Stephen King, lite för många pusselord för min smak, men inte dåligt; „Stum“, från boken „Strax efter solnedgången.“ Under processen fick jag reda på att han var sjutton dagar äldre än jag. På något sätt är jag inte förvånad.

Låt mig i alla fall bara göra några kommentarer, och bli klar med det, det var en utmaning att hitta en med en skicklig berättelse – nej, låt mig, korrigera det, med en trefokal form av berättande, som sällan ses. Hans terminologi i hanteringen av en dövstum är klok, inte förringande. Hans ordförråd är lite högre i den här historien än i de flera tidigare novellerna jag har läst ur „Strax efter solnedgången“ och „Nattskift“. Från en fjärde klassnivå till en femteklassnivå, en förbättring, även om han visar sin begränsning med sin enkla onödiga cussing. Jag växte upp i ett tufft grannskap i Minnesota, och han pratar mer per novell än jag hörde på en full vecka. Gillar folk verkligen att läsa cuss -ord, uppenbarligen finns det en grupp där ute som måste älska dem, jag undrar om de använder dem själva runt hushållet, i så fall är det inte konstigt att Amerika kommer åt helvete i en papperspåse.

Det andra jag undrar om att läsa hans berättelser på sistone, och jag är verkligen inte så fan av hans-och har bara läst några böcker av honom, och slängde bort dem för femton år sedan och hittade bara en välskriven, av tre eller fyra, sedan gav jag upp, hur som helst, jag föredrar HP, och Stoker, och Clark A. Smith, och Howard, men vad jag märker med King, och till och med i „Mute“ använder han prästadömet, Jesus, orden synd, kyrkan och dess språk och allt sådant heligt talar ganska mycket, som om han själv försöker knyta en förbindelse med den inkarnerade Gud-människan, som om han försöker fresta honom med sina blasfemiska berättelser. Det råder ingen tvekan i mitt sinne, han är mycket väl medveten om vad han gör, och kanske har han några barndomsnålar kvar på grund av att Jesus kastades mot honom eller pressades i halsen. Hur som helst skriver han säkert inte för eftervärlden eller för att komma in i himmelens portar, men jag antar att det med en inkomst på 173 miljoner dollar till och med skulle fresta de bästa människorna.