Short Stories Review – The Reluctant Storyteller av Nakanjani G. Sibiya

Debuten Engelskspråklig novellesamling av Nakanjani G. Sibiya är en fyllig och aktuell samling som oser av mognad och fingerfärdighet. Det bör betraktas i samma klass som SA: s bästa författare som prof DBZ Ntuli, prof Otty EHM Nxumalo och Fred Khumalo. Den styrkan ligger i den tidlösa frammaningen av zulos berättarförmåga från förr. Sibiya är den prisbelönta romanförfattaren, essäförfattaren och novellförfattaren. Han skriver mest på sitt modersmål, IsiZulu. Han har snurrat oss dessa garner i över 30 år och har under processen vunnit flera utmärkelser inklusive det uppskattade M-Net Literary Award. Han är akademiker vid University of KwaZulu-Natal (Pietermaritzburg campus). Detta är hans första strejk i det engelska språket berättande.

Sibiya har tagit fram en mästarklass i berättande som görs med sådan intelligens och vettigheten hos en byberättare om inte byprofessorn. Hans karaktärer är riktiga människor, vårtor och allt. Han går dit även änglar fruktar att trampa. Till exempel berättar han i sitt inledande gambit en historia om vänskap, kärlek, förlust och våldtäkt. Det är så vackert gjort att du förlåter blodet och blodet som genomsyrar luften. Han varnar oss för okontrollerad främlingsfientlighet som har potential att förstöra vår gemensamma mänsklighet. Medan han berättar om ett potentiellt främlingsfientligt tema, blandar han det intelligent med de afrikansk-indiska rasförhållandena som blomstrar men fortfarande behöver gnistan för att det ska blomma ut. Han visar oss vad som är möjligt när vi arbetar tillsammans istället för mot varandra. Han berör viktiga teman bland blandras-par och homosexuell kärlek, i samband med traditionell ledarskapsföljd. Kan en son som gifter sig utanför sin ras efterträda sin far och bli Inkosi (chef) djupt i Zululand? Tja, kanske inte om hans far har något att göra med det. Komplexiteten är naturligtvis att nästa son i arvserien är gay. Kan en gay zulu man bli en Inkosi? Det görs så rent och på ett upplyftande sätt att man frestas att skriva en riposte för att få sina karaktärer att leva bortom dilemmat om traditionell ledarskapsföljd som deras far står inför.

Sibiyas skrivande flyter naturligt, det är inte konstruerat eller teknikdrivet, och erbjuder oss vackert, lyriskt och flerskiktat skrivande. Om du trodde att du hade problem vänta tills du träffade Sibiyas karaktärer och deras unika men relaterade livssituationer? En framgångsrik kvinna blir kär i en Ben 10, kanske är det hennes förlorade son? En kvinna spelar hårt för att bli försenad med att säga de magiska orden „jag älskar dig också“ tills det är för sent. Kanske. En misstänksam kvinna förlorar en man för otestade rykten om otrohet. En far som står inför ruin till följd av främlingsfientlighet lever för att berätta den ordspråkliga berättelsen men med en twist. Twitter samlar förlorade älskare under extraordinära omständigheter; de återupplivar sin kärleksaffär, gifter sig och lever lyckligt någonsin. Men inte förrän någon nära dem bestämmer sig för att ta rapen för ett mord han inte begick allt i vänskapens namn. Välkommen, till Sibiyas värld, du kan äta vin och äta tillsammans med anbudsgivarna, några med oroliga samveten, men alla med överskott av ointjänade rikedomar som visas, och sedan detta, de ständigt närvarande potbelliesna.

Han har bjudit oss på en fest. På menyn finns en utsökt, saftig och öm biff, serverad medellång sällsynt, eftersom Sibiya visar upp sitt stora ordförråd och utan större besvär lyckas införliva IsiZulu -ordspråk och idiofoner. Allt i en dags skrivande. Sibiya målar inte bara landskapet med sina ord utan ger oss en läskunnig GPS från provinsen KwaZulu-Natal, från Gcotsheni, hans födelseort nära Eshowe, till Mandeni och slutligen till hans arbetsplats i Pietermaritzburg.