Once Upon a Time in Africa – Stories of Wisdom and Joy (2004) av Joseph G Healey – A Review

Detta är en unik och spännande bok som på ett anmärkningsvärt sätt fångar essensen i det afrikanska samhället som svar på och i samarbete med kristendomen, andra religioner och det främmande samhället. Men det här är inte en akademisk bok laddad med komplexa och tråkiga teorier. Boken innehåller snarare nära 100 noveller som förmedlar erfarenheter av östafrikaner med kristna missionärer från väst. Varje berättelse är unik och kan förmedla en afrikansk liknelse, en förkortad afrikansk berättelse, ett möte med en grupp afrikaner, missionärsarbete i afrikanska skolor, afrikanskt svar på döden och döende, i vilken utsträckning afrikaner tävlar med varandra i förhållande till andra världen samhällen, vikten av att afrikaner delar och springer tillsammans, hur afrikaner uppfattar kristendom och främmande beteende etc. Många av berättelserna är humoristiska, men värdebudskapet går inte vilse. En Maasai moran undrar hur stor Jesus var. När det gäller Maasai -aspekten att erkänna storhet och manlighet, ifrågasätter moranen om Jesus någonsin dödade ett lejon och hur många fruar han hade.

I en löptävling undrar en nunna varför skolflickorna fortsätter att korsa mållinjen tillsammans. De säger till henne att de inte vill lämna någon bakom sig, de vill avsluta tillsammans. Många av dessa berättelser förmedlar det afrikanska samhället som mycket samarbetsvilligt, utan att i hög grad tänka på en person som pekar ut och krossar den andra och tar strålkastarljuset. Afrikaner vill traditionellt inte skiljas från varandra och kommer att arbeta hårt för att hålla ihop även om de hotas av skillnader i religiös tro. De är mycket mindre materialistiska än många andra samhällen i världen, de kan uppnå glädje och lycka inför fattigdom och olycka; de är i allmänhet inte genomsyrade av den västerländska andan av materialism, monopol och själviskhet.

Afrikaner tror på reinkarnation och tror att en god människas ande alltid återvänder till jorden genom en nyfödd, döda förfäder är skyddsänglar. Afrikanska samhällen har visat sig ha sina skapelser. Afrikanska ordspråk är många och berättar mycket om afrikaner. I boken skildras afrikaner i sina hem, trädgårdarna, i kyrkan, i bönen, på jakt, på jobbet, etc. Detta är verkligen en bok om afrikansk glädje och visdom kortfattat illustrerad med korta viktiga berättelser, sagor, ordspråk, möten och händelser.

Fader Joseph Healey, som ursprungligen kommer från USA och har varit verksam i östra Afrika i flera decennier, lyckades sammanställa en pärla i en bok som man aldrig tröttnar på att läsa. Healeys omfattande praktiska bekantskap med många afrikanska språk och sätt att leva gjorde honom till den perfekta kandidaten för att sammanställa denna hjärtvärmande och objektiva volym. Mer än någon annan text illustrerar boken glädje och visdom i afrikanernas vardagsliv och deras svar på en ny värld som blir mindre och mindre och blir mer ansluten. Innehållet illustrerar också hur människor från andra delar av världen praktiskt reagerar på och uppfattar afrikanskt liv. Berättelserna i den här boken är korta, men deras budskap är mycket kraftfulla. Lektioner om Afrika förmedlas genom aspekter av äventyr, tjänande, religion, folklore, bön, berättelser, afrikansk kultur, poesi, andlighet och berättelser.