Mexico by Motorcycle: A Book Review

Motorcykelns popularitet i Mexiko har sina moderna rötter under 1900 -talets första hälft. Och genom att blogga och andra onlinemassor för masskommunikation, särskilt under det senaste decenniet har skrivandet om just detta sätt att se landet ökat exponentiellt. Ämnet har dock inte fått någon omfattande behandling på både ett extremt informativt och mycket underhållande sätt – förrän nu.

I Mexico by Motorcycle: An Adventure Story and Guide (Sombrero Books, 2015) tar mexicoxperten och motorcykelentusiasten William B. Kaliher oss en tur som sträcker sig över mer än två decennier. Nej, Kaliher har inte ridit kontinuerligt hela tiden; hans första besök var 1964, och köttet i hans bok är hämtat från långa erfarenheter 1971 och 1993.

Kaliher omedelbart fångar ditt intresse. Från början låter han dig veta vad som väntar när det gäller hans användning av beskrivande anekdoter varvat med pärlor av resoråd. Det blir snabbt uppenbart att författaren är en begåvad författare och tidigare cyklist som har skrivit diarier om sina resor under decennier; inte bara de två huvudsakliga motorcykeläventyren, utan bokstavligen i femtio år med olika resesätt medan de korsade tusentals vägar som förbinder Mexikos byar, städer och städer.

Råden inkluderar: nattridning; vad och hur mycket kläder att ta med och varför (även cyklister bör ha en snygg skjorta och par byxor till hands); klimatiska överväganden; reparationsärenden; dagens uppfattningar om droger, våld, mutor och tillhörande ångest; försäkring; Kartor; gränsen; relationer; motorcykelns storlek (en förbluffande överraskning för mig); boende, restauranger och sevärdheter; parkering; säkerhet; hundar; och allt som gör äventyret värt, och ännu viktigare en livsförändrande upplevelse.

Även om en uppsjö av värdefulla råd är detaljerade i de första kapitlen, är Kalihers stil att varva ytterligare klumpar av visdom genom hela boken. Han förmedlar frukterna av sin expertis genom användning av rikt beskrivande och ibland humoristiska berättelser som att hänvisa till „mor till alla gropar“ och hur trafikljus och stoppskyltar plötsligt blir „hinder att övervinna“. Hans kunskap om Mexikos förflutna, liksom dess unika och mångsidiga nutida traditioner och personligheter lyser starkt.

Mexico by Motorcycle är en utsökt fotouppsats, en guidebok full av kritiskt viktiga råd och tips som kommer att överraska dig genom att Kaliher ens övervägde att nämna dem, och ett äventyr genom landets landskap, historia och samtida kulturer.

Min kritik är med titeln, men bara för att potentiella besökare i landet som använder bil eller skåpbil kan missa en av de viktigaste böckerna i modern tid om att resa i Mexiko. Publiken bör inkludera mexofiler som inte har något intresse av att köra i landet. Läsningen kommer att framkalla glada minnen av tidigare erfarenheter och väcka intresset för en återkomst, kanske till och med på en motorcykel.