"Flying the Edge of America" Författare – David Millett och Julia Buss – Bokrecension

Flying the Edge of America, som är skrivet i ett sammanflätat dagboksformat, berättar om David Millett, piloten och Julia Buss, den oförskräckta passageraren och följeslagaren.

Med en märkbart förtjusande charm från att vara brittisk anständig, tar medförfattarna dig med på deras resa och kringgår Amerika i en „pogo-stick-serie möten“ som trillar in på punkter hundratals mil från varandra. Vid landningen står resenärerna inför logistiska frågor om att turnera på landsbygden genom att antingen hyra en bil, hyra en taxi eller buss eller träffa vänner för att närmare tillgodogöra sig den regionala kulturen. Ändå tar kombinationen av Davids „Amelia Earhart-typ av byxor“ av befälhavande och Julias „Charles Kuralt journalistiska stil“ som söker färgen på den lokala berättelsen, läsaren på ett äventyr som bara få någonsin har förmånen att få uppleva från första hand . Under hela resan väger Milletts analytiska sinne kontinuerligt tankar om logiska val medan Buss feminina känslor tenderar att luta sig mer mot känslorna och intrycken hos lokalbefolkningen de möter. Tillsammans utvecklar de en duett av förtroende, vänskap och bjuder in dig till en kärlekshistoria medan de maskerar den som en äventyrskrönika.

Resa medurs längs omkretsen av kontinentala USA, från deras ursprung och hem i San Francisco Bay Area, möter Millett och Buss trådarna av sevärdheter och människor som väver tyget i Amerika. Bakom sina solglasögon, kepsar och fritidskläder observerar och upplever Millett och Buss landets naturliga skönhet genom att vandra eller ta utflykter till baklandet. De får en geologisk bild av terrängen från luften. De söker varje tillfälle att blanda sig med lokalbefolkningen och uppskattar verkligen vänligheten hos andra. De provar delikatesser i den lokala regionen eller håller på med „hamburgaren, pommes frites och kålsallad“ på samma sätt. Framhävd med Buss fotografiska öga och full av många fängslande fotografier, utvecklade medförfattarna en såg-stil medan Millett skulle skriva om resan från pilots synvinkel, och Buss skulle skriva om historien och dagens förhållanden på deras antal stopp längs vägen.

Jag skulle verkligen rekommendera att läsa den här boken eftersom jag har tyckt att Flying the Edge of America är väldigt avkopplande och njuter av den anspråkslösa öppenheten och ärligheten hos både Millett och Buss.

Titel: Flying the Edge of America

Författare: David Millett och Julia Buss