Bokrecension – Hundtjuven: och andra berättelser av Jill Kearney

Det är ofta svårt att beskriva de invecklade relationerna mellan djur och deras människor. I sin bok „The Dog Thief: And Other Stories“ har Jill Kearney inget sådant problem, och levererar en gripande novellesamling som drar i dina hjärtan och lämnar avtryck som sannolikt inte kommer att blekna när läsningen är klar.

Inspirerad av sina egna erfarenheter av att arbeta som vårdgivare och hundräddare, snurrar Kearney berättelserna om människor som är glömda eller förskjutna av samhället och de djur som litar på dem. Med hennes egna ord, „Jag är intresserad av livet för människor som känner att de inte spelar någon roll för någon.“ Detta uttalande ekar verkligen i hela boken.

Samlingen börjar med den självbetitlade novellen, Hundtjuven, där grannar till ett fördärvat samhälle går samman för att rädda ett par hundar från deras försumliga ägare. Donald, ägaren till hundarna, ärver faktiskt hundarna vid sin mors död och sedan senare hans syster. Donald är lat och försumlig mot hundarna, men man får intrycket att han känner sig skyldig att behålla dem. Hans skyddande av hundarna motsäger dock alla hänsyn han har till deras välbefinnande, vilket ifrågasätter hans mentala kapacitet, åtminstone för den här läsaren. Författaren väver också nitande delplaner i berättelsen när vi följer Donalds grannar i deras ansträngningar att hjälpa. Elizabeth, Blacksnake, The One-Eyed Woman och andra, som hanterar orättvisorna och begränsningarna i sin miljö, ger intressanta synpunkter på de komplexa frågor de möter när de på egen hand lär sig hur till synes obetydliga handlingar kan göra skillnad i världen.

Novellerna som följer novellen är lika fängslande, var och en slår ett ackord inuti och orsakar ett behov av att stanna för kontemplation innan de går vidare till nästa. Jag blev så tagen av några av karaktärerna och hur jag kunde känna vad de kände och gick igenom, jag läste faktiskt flera av berättelserna två gånger.

Kearneys författarskap är passionerat, enkelt och direkt. Förutse behovet av att lugna läsaren med sockerbelagd berättelse, hennes röst och viss frispråkiga natur berättar det som det är, med en kvickhet och fräschör som är lika charmig och förtjusande som det är spökfullt och obehagligt. Allvarligt talat, det finns inget sätt att låta bli att bli rörd av dessa berättelser. Några av de mest ynka omgivningarna, platser som jag aldrig kunde ha föreställt mig, blev tydliga och tydliga i mitt sinne genom de levande och rika beskrivningar som författaren presenterade.

Hjärtesorg, hjälplöshet, hopp och inspiration – dessa ord antyder bara de känslor som läsarna kommer att känna på dessa sidor. „The Dog Thief: And Other Stories“ av Jill Kearney är en bok som jag starkt rekommenderar. Pet och mänskliga förespråkare kommer att bli hårt pressade att lägga ifrån sig den här boken eftersom Kearney ger en insiktsfull titt på vad som verkligen betyder något.