Bokrecension: Dark Star Safari av Paul Theroux

Dark Star Safari av Paul Theroux är berättelsen om författarens resa över land från Kairo till Kapstaden med alla äventyr, människor och platser han möter på hela kontinenten.

Paul Theroux reste Afrika från norr till söder under första halvåret 2001. Från och med Kairo reste han längs Nilen i Egypten, genom Sudan, Etiopien, Kenya, Uganda, Tanzania, Zambia, Malawi, Zimbabwe, Moçambique, Sydafrika och Swaziland . Han reste mestadels med kollektivtrafik inklusive tåg, båtar, busstaxi, bussar, boskapsbil, hyrde Land Rover, kanot och vandring. Som ung 20-årig hade Theroux kommit till Afrika för att undervisa på Malawi på landsbygden som volontär för fredskåren, och därför var denna resa 40 år senare delvis en sentimental resa men också för att se hur mycket som har förändrats sedan.

Boken börjar i Egyptens huvudstad Kairo och går söderut till nubianernas land, Sudan. Theroux reser hela vägen ner till Kenya för att sedan bege sig västerut till Uganda. Han hinner med vänner i Kampala där han hade bott flera år tidigare. Han tar en färja över Victoriasjön till Mwanza i Tanzania och sedan tåget till Dar es Salaam. Ett annat tåg tar honom till Mbeya i södra Tanzania innan han går in i Malawi där han besöker skolan där han undervisade som ung. Detta är förmodligen den mest demoraliserande punkten under hela resan då han bedömer effekterna av utländskt bistånd under de 40 år sedan han var där. Efter avhandlingen om utveckling (eller brist på den) reser han via Zambezi -floden till Moçambique. Nästa land är Zimbabwe där han upplever effekterna av Mugabes regim på vita bönder. Slutligen når han Sydafrika och lyxen i Blue Train mellan Johannesburg och Kapstaden. Theroux sammanfattning efter denna resa avslöjar en besvikelse över den „hjälp“ utlänningar har kastat mot kontinenten men också glädjen han upplevde när han träffade människor när han reste:

Afrika är materiellt mer förfallen än det var när jag först visste det, hungrigare, fattigare, mindre utbildad, mer pessimistisk, mer korrupt, och man kan inte berätta för politikerna från häxläkarna. Inte för att Afrika är ett ställe. Det är ett sortiment av brokiga republiker och läskiga hövdingar. Jag blev sjuk, jag blev strandad, men jag hade aldrig tråkigt. Min resa var faktiskt en fröjd och en uppenbarelse. „

Dark Star Safari är en intressant redogörelse för Theroux resor, särskilt när han reser i Afrika på de sätt som inte de flesta vågade. Han är mycket negativ till arbetet i utländska utvecklingsorganisationer, vilket inte är helt orättvist, jag håller med. Under hela boken förblir Therouxs stil dock kvick och underhållande.

Paul Theroux berättelse om hans landresa från Kairo till Kapstaden i Dark Star Safari följer hans andra berättelser om episka landresor som t.ex. Rider järnhanen i Kina och två böcker om sidenvägen. Du kan njuta av att kontrastera Theroux vett och insikt med Sihle Khumalos Dark Continent My Black Ass. Khumalo reste också hela Afrikas längd från Kapstaden till Kairo med kollektivtrafik, men han har ett helt annat perspektiv eftersom han är infödd på kontinenten och fokuserar mer på resande än effekterna av utländsk intervention.