Bokrecension – Base Camp Las Vegas: 101 vandringar i sydväst av Deborah Wall

„Base Camp Las Vegas: 101 Hikes in the Southwest“ av Deborah Wall är en ovärderlig resursguide för vandrare och friluftsentusiaster på alla aktivitetsnivåer.

Wall är en erkänd expert på området, värd för en populär krönika om vandring och andra aktiviteter och som bidragsgivare och författare för många resesajter och publikationer. „Base Camp Las Vegas“ publicerades första gången 2010 och blev snabbt bibeln för vandrare som är intresserade av att resa i området. „Base Camp Las Vegas: 101 Hikes in the Southwest“ är den uppdaterade och utökade upplagan av den boken. Guiden fokuserar på spår som ligger i 4-delstatsregionen Nevada, Utah, Arizona och Kalifornien, särskilt landskapet som är lättillgängligt från Las Vegas-området.

Min man och jag är relativt „nybörjare“ vandrare, med några spår under våra bälten i Colorado och New Mexico, så jag var ivrig efter att få tag på den här boken och njuta av allt Wall hade att erbjuda i denna fantastiska guide. Boken börjar med ett avsnitt som heter Innan du slår spåret, och innehåller praktiska sunda råd för att förbereda en utflykt. Detaljer som sträcker sig från vad du ska ha på dig, saker att ha med dig i ett dagspaket, väderhänsyn och vattenförbrukning, till tips om vandring med barn och vad du ska göra i händelse av ett möte med vissa vilda djur – till exempel skallerormar!

Därifrån dyker författaren rakt in i specifika områden och spår. Efter att ha avslutat var och en av vandringarna minst en gång, förmedlar Wall sin förstahandskunskap med omfattande detaljer om varje vandring, inklusive den bästa säsongen att besöka, vandringens längd och svårighetsgrad, höjddata, specifika spårvarningar och vägbeskrivningar. Detta är viktig information eftersom kunskap i förväg möjliggör korrekt planering, och vandrare kommer att ha stor nytta av författarens lärda erfarenheter. Jag tyckte särskilt mycket om att läsa om den historiska betydelsen av många av områdena, inklusive anspråk på berömmelse och hur varje område fick sina namn.

Bortsett från den mängd information som finns på dessa sidor är det också en helt underbar bok. En fulländad fotograf, Wall innehåller också sida efter sida med FANTASTISKA fotografier från varje område. Vyerna som hoppar av sidorna är tillräckligt för att du vill samla dina redskap och gå ut – omedelbart! Verkligen en högkvalitativ produktion i alla aspekter, det finns så många saker att älska med den här guiden. Efter att ha läst igenom den en gång är jag nu ivrig efter att gå tillbaka till de många sidor som jag har bokmärkt så att jag kan forska och planera vår nästa resa. Jag måste dock vänta tills min man läser klart den – han tog tag i den så snart jag lade den!

Jag rekommenderar starkt „Base Camp Las Vegas: 101 vandringar i sydväst“ av Deborah Wall till alla som är intresserade av vandring, camping eller bara lära sig mer om området.