Bokrecension – Bad Land, An American Romance

Johnathan Rabans Bad Land: An American Romance beskriver briljant och beskrivande försök från blivande bönder och jordbrukare, de under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, att försörja sig på mycket tveksam mark. Detta land, det mesta i östra Montana och västra Dakotas, kunde ha beskrivits som marginellt land, men Rabans faktauppdrag har gjort det klart att dessa länder var mindre än marginella.

Den federala regeringen och järnvägsföretagen skulle tjäna på att ha nybyggare i denna region. Deras fördelar: Det skulle finnas fler produkter att skicka fram och tillbaka och resor till denna region skulle öka kraftigt. Men som Raban dokumenterar och, jag har sett det från första hand, hade detta marginella land grund ytjord, tunga vindmönster, låg nederbörd och extremt kalla vintrar; och ansträngningarna att odla det torra landet belönades sällan.

Den här boken skrevs på ett avslappnat och personligt sätt när författaren vandrade i denna region och läste några av de misslyckade hemmanen. Det är verkligen drama när Raban utforskade resterna av dessa många misslyckade hemman. Han hittade till och med en bok som beskrev den bästa metoden för att blomstra på dessa torra gårdar. Boken fick titeln Campbells vetenskapliga torrodlingstekniker och det var textat Kamel för Sahara -öknen och Campbell -metoden för den amerikanska öknen. Enligt meteorologiska siffror skulle alla områden med en genomsnittlig årlig nederbörd på mindre än tre tum per år klassificeras som en ökenregion. Denna östra Montana -region anses verkligen vara öken eftersom det mesta av det i genomsnitt är mindre än tre centimeter regn per år.

Liksom Raban har jag också vandrat i detta land, men jag vandrade det av en annan anledning. Jag var på jakt efter skarpsvanshyper och den svårfångade salviehäxan. Jag blev förvånad, för många år sedan, över att ha sett så många rester – rester av ruttnade och fallna vindkvarnar, trasiga och grå brädor av uthus, lador och hus, samt frånlägnade bergfundament, långrostat taggtrådstaket , staketstolpar som var ruttnade och låg platta på marken, och rymden – vidöppen yta … oändligt utrymme. Rabans bok berättade en historia om de många modiga mänskliga försöken att producera på detta oändligt fattiga hembygdsland, dåligt land. Regeringens broschyrer och järnvägsbroschyrer var utan tvekan åtminstone falska, om inte rent lögner.

Raban hade en inspirerande idé att skriva den här historien, och han följde igenom – lysande inspiration, förstahandsforskning och mycket beskrivande skrivande!