Att flyga är en helt egen upplevelse – en bokrecension

Kommer du från en flygande familj? Har du någonsin funderat på att flyga eller tjäna ditt flygkort så att du kan uppleva något riktigt bra? Ser du fram emot att äga en flygande bil under din livstid? Tja, om så är fallet, eller om du bara älskar luftfart, har jag en bra rekommendation, en bra bok som jag tycker att du borde läsa. Nej, det är inte en ny bok, och det är inte bara en bok, faktiskt är det många böcker i en – cirka 75 berättelser totalt, lättlästa varje och precis rätt längd. Bokens namn är:

„Män i luften – De bästa flyghistorierna genom tiderna från grekisk mytologi till rymdåldern“, redigerad av Brandt Aymar och Walter J. Boyne, Wing Books, New York, New York, 1990, s 597, ISBN: 0- 517-14656-8.

Boken stämmer med titeln eftersom det första kapitlet är den berömda historien om Daedallus och Icarus, den grekiska mytologin om en far och en son flyger med sina konstgjorda vingar och sonen kommer för nära solen har vaxet på vingen smälter och han faller till sin död och kan inte hålla sin höjd. Därefter har vi flera science fiction -noveller inklusive en av Isaac Asimov; „To Saturn And Back“ och sedan börjar boken med människodrivna flygberättelser och mycket bra kan jag tillägga.

På den människodrivna flygfronten finns det berättelser om styrningar, ballonger och blimps – sedan Wright Brothers, Lindberg, och designen och historien om Sikorski som gjorde de första livskraftiga helikoptrarna. Jag tyckte att historierna om att flyga post, barnstorming, flyglopp och tidiga flygprogram var helt intressanta.

Boken är inte konfliktfri eftersom den talar om första flygningen i första världskriget i Europa. Berättelserna om andra världskrigets flygning är många och handlar om piloter på alla sidor av kriget; Japanska, allierade styrkor, amerikanska flygmän, Luftwaffe och ryssar. Det finns berättelser om piloter i Koreakriget, Vietnamkriget och kalla kriget.

Den sista uppsättningen historier handlar om kvinnliga piloter inom luftfart – ett måste att läsa för inspirerande input från framtida kvinnliga piloter – jag rekommenderar starkt att läsa alla berättelser där. Intressant nog finns det också intressanta historier om flygning och vädret – liksom orkanjägarna.

Boken har stora avsnitt om rekvisitåldern, jetåldern och rymdåldern. Våra mest kända Apollo -astronauter har berättade historier, magkrampiga, nervösa intensiva berättelser. Jag tror att du kommer att älska den här boken lika mycket som jag. Var fantastisk – tveka inte.